Povratak na popis članaka
Danijel Bursać, dr. med., spec. ginekologije i opstetricije

Mala škola prehrane u trudnoći

19. srpanj 2018.

Trudnoća je zahtjevan proces za organizam žene; razdoblje intenzivnog fetalnog rasta i razvoja, ali i razdoblje brojnih fizioloških i psiholoških promjena majke.

Uspješna trudnoća započinje i prije samog začeća, a adekvatni unos esencijalnih makro i mikronutrijenata u trudnoći ima ključnu ulogu u očuvanju zdravlja i majke i djeteta. Zbog toga je vrlo važno pratiti i procijeniti kada je potrebno unijeti neke promjene, kako bi se poboljšala prehrana majke, kako prije, tako i tijekom trudnoće.

Raznovrsna, uravnotežena prehrana bogata bjelančevinama, mineralima i vitaminima, temelj je zdravlja trudnice i u većini će slučajeva osigurati dovoljan unos gotovo svih esencijalnih tvari.

Prehrana je također glavni modificirajući čimbenik, koji utječe na razvoj fetusa, i kao takva ima dugoročne posljedice na dijete. Naime, dijete raste i mijenja se u trbuhu majke, koristeći brojne nutrijente majke. Majka stoga mora nadomjestiti sve te nutrijente kako bi ostala zdrava i imala dovoljno snage za iznijeti trudnoću bez neželjenih posljedica.

Osim pravilne prehrane, pažnju svakako treba obratiti i na brojne druge faktore koji utječu na zdravlje majke: navike majke (pušenje, alkohol, razne dijete, vegetarijanstvo, preskakanje obroka,...), pretilost, anemija, pothranjenost, prethodna povijest bolesti djeteta s defektom neuralne cijevi, metaboličke bolesti i dr.

Nutrijenti koji zahtijevaju posebnu pažnju u trudnoći

Adekvatna prehrana trudnica i mladih majki izuzetno je važna za rast i razvoj njihova djeteta. Stoga je iznimno važno svakodnevno u organizam unijeti dovoljnu količinu svih makro i mikro nutrijenata. U nedostatku jednog nutrijenta funkcija svih ostalih nije u potpunosti zadovoljena, što može utjecati na zdravlje i majke i djeteta.

Makronutrijenti

Proteini

Jedinica fetus/placenta tijekom trudnoće potroši gotovo 1 kg proteina, od kojih je većina potrebna tijekom posljednjih 6 mjeseci. Zato se trudnicama preporučuje dnevni unos proteina od 1.1 g/kg tjelesne mase.

Ugljikohidrati

Unos ugljikohidrata u trudnoći povećan je do 175 g/ kg, što je preporučeno osigurati putem visokokvalitetnih namirnica, kao što su voće, povrće i cjelovite žitarice. S druge strane, viskorafinirane ugljkohidrate treba izbjegavati. Unos vlakana, koja zajedno s adekvatnim unosom tekućine mogu prevenirati ili reducirati zatvor kod trudnica, treba povećati do 28 g dnevno.

Masti

Transmasne kiseline, koje mogu utjecati na fetalni rast i razvoj, prelaze kroz posteljicu proporcionalno njihovu unosu. S obzirom na to, ali i znanstveno dokazan nepoželjan učinak na kardiovaskularni sustav, kako trudnice, tako dugoročno i djeteta, njihov unos svakako treba smanjiti. Osim toga, u prvom tromjesečju nije potrebno pojačati dnevni kalorijski unos hrane. U drugom i trećem tromjesečju potrebno je unos kalorija povećati za 340 do 450 kcal dnevno, što se postiže jednim dodatnim međuobrokom dnevno.

Mikronutrijenti

Trudnice s dobro izbalansiranom prehranom možda neće trebati dodatak prehrani u vidu multiplih mikronutrijenata da bi zadovoljile svoje dnevne potrebe, no u današnjem stresnom i ubrzanom načinu života individualni pristup trudnici veoma je važan. Posebno je potrebna veća pažnja ugroženim skupinama trudnica, kao što su trudnice s višeplodnom trudnoćom, trudnice koje puše, adolescentice, vegetarijanke, trudnice s gastrointestinalnim kroničnim bolestima,...

Imajući to na umu, korisna intervencija može biti kvalitetan, pravilno odabran dodatak prehrani, specijalno prilagođen
potrebama trudnica i dojilja.

Željezo

Željezo je jedan od najvažnijih mikronutrijenata u trudnoći. Ono je potrebno podjednako za feto/placentalni razvoj i za sintezu crvenih krvnih zrnaca majke. Zato se u trudnoći preporučuje povećani unos željeza do 15 mg dnevno, kako bi se prevenirala moguća anemija. Trudnicama, koje su inače sklone anemiji, preporučuje se pojačani unos željeza, između 30–120 mg dnevno, do korekcije anemije.

Kalcij i vitamin D

Fetalni skeletalni razvoj zahtijeva oko 30 g kalcija tijekom prvog tromjesečja trudnoće, a ukoliko majka ne unosi dovoljnu količinu kalcija u organizam, fetus će svoje potrebe nadoknaditi iz majčinih zaliha. Preporučeni dnevni unos kalcija u trudnoći, za trudnice između 19-50 godina starosti, iznosi 1000 mg dnevno. Vitamin D pomaže u ugradnji kalcija u kosti, a preporučeni dnevni unos za sve žene reproduktivne dobi tijekom trudnoće i dojenja iznosi 600 internacionalnih jedinica.

Folna kiselina

Folna kiselina, vitamin iz skupine B vitamina, od posebne je važnosti za rast i razvoj fetusa. Folna kiselina važna je za pravilnu pripremu organizma žene na začeće, ali i pravilan rast i razvoj ploda. Tijekom trudnoće potrebe za folnom kiselinom povećavaju se gotovo 100%. Preporučuje se uzimati 400-800 μg folne kiseline u obliku suplemenata 4 tjedna prije začeća te dva do tri mjeseca nakon začeća, kako bi se smanjio rizik za defekt neuralne cijevi djeteta. Osim toga, folna kiselina ima važnu ulogu u stvaranju krvnih zrnaca, sintezi nekih aminokiselina te normalnom funkcioniranju živčanog sustava.

Kolin

Kolin je esencijalni nutrijent koji se transportira s majke na dijete. Dovoljna količina kolina neobično je važna za razvoj centralnog živčanog sustava, a ima i utjecaj na kognitivne funkcije djeteta. Preporučena dnevna doza kolina je 450 mg dnevno.

Cink

Cink je jedan od mikronutrijenata koji je esencijalan za normalan razvoj djeteta te djeluje kao mineral regulator brojnih funkcija u organizmu.

Jod

Nedostatak joda ima podjednako teške posljedice za majku i za dijete, uzrokujući hipotireoidizam. Zato preporučeni unos tijekom trudnoće iznosi 220 μg, a tijekom dojenja 290 μg. Hrana, koju trudnica konzumira, treba sadržavati normalne količine soli. U prošlosti se, naime, smatralo da je za trudnicu dobro uzimati manje količine soli, međutim novija su istraživanja pokazala da je za trudnicu najbolja normalno soljena hrana.

Nutricionisti i ginekolozi slažu se da je u trudnoći potrebno pripaziti na kvalitetu, ali i kvantitetu unešene hrane. Trudnica ne mora „jesti za dvoje“, već mora u organizam unijeti dovoljno kvalitetnih sastojaka kojima će prehraniti dva organizma – svoj i djetetov.

Danijel Bursač, dr. med., spec. ginekologije i opstetricije, KB Merkur, Zagreb

Newsletter
Primajte besplatno preporuke i savjete o zdravom načinu života na svoj email

Slanjem Vaše e-mail adrese dajete suglasnost tvrtci Milsing d.o.o. da na Vašu e-mail adresu šalje obavijesti o novim proizvodima i uslugama, a koju suglasnost možete u svako doba povući. Za više informacija u vezi obrade Vaših osobnih podataka kliknite na https://naturalwealth.com.hr/zastita-osobnih-podataka/.