Povratak na popis članaka
10. listopada, Svjetski dan mentalnog zdravlja

Kako voditi brigu o svom mentalnom zdravlju

09. listopad 2020.

Iako je u posljednje vrijeme u fokusu fizičko zdravlje, izrazito je važno brinuti se i o mentalnom zdravlju koje je, prema nekima, neodvojivo od fizičkog. Da je važnost mentalnog zdravlja uvelike podcijenjena može se vidjeti i po tome koliko se ulaže u dostupnost odgovarajuće zaštite mentalnog zdravlja. Ova 2020. godina, obilježena pandemijom Covida 19, u kojoj je razina anksioznosti, straha, izolacije i općenite neizvjesnosti dosegla kritičnu točku, slikovito je pokazala kolika je potreba za ulaganjem u sustav mentalne zaštite i psihosocijalne podrške.

Kako održavati i očuvati psihički i fizički balans nikad nije bilo izazovnije, no za vas smo pripremili nekoliko savjeta kako da u svoj život unesete niz malih promjena za  poboljšanje općeg mentalnog stanja:

Razgovarajte o svojim osjećajima

Pričati o svojim osjećajima nikako ne bi trebalo gledati kao znak slabosti. Razgovor s osobama koje vas mogu shvatiti i dati vam primjeren savjet, bilo u svojstvu stručnjaka ili samo prijatelja, može vam barem olakšati trenutno stanje, ako ne i riješiti problem u potpunosti.

Budite fizički aktivni

Stručnjaci tvrde da fizička aktivnost dovodi do otpuštanja određenih kemikalija u mozak koje onda utječu na naše dobro raspoloženje. Redovita fizička aktivnost jača samopouzdanje, pomaže koncentraciji, poboljšava san i opće stanje organizma. Preporuča se biti aktivan triput tjedno po barem pola sata, no to može podrazumijevati i intenzivnije čišćenje po kući, šetnju parkom ili bicikliranje, ne samo odlazak u teretanu. 

Zdravo se hranite

Poznato je da postoji veza između prehrane i mentalnog blagostanja. Našem mozgu potrebna je određena mješavina nutrijenata kako bi mogao normalno funkcionirati, a prehrana bitna za fizičko zdravlje ista je i za psihičko: puno različitog voća i povrća, kruh od cjelovitih žitarica, orašidi i sjemenke, mliječni proizvodi, masna riba i puno vode. Izbjegavajte slatko, alkohol, kofein te zaslađena i gazirana pića.

Budite u kontaktu s bližnjima

Čvrste obiteljske i prijateljske veze jako su bitne kad se treba nositi sa stresom svakodnevice. Zbog obitelji i prijatelja osjećate se voljeno i uključeno, a oni vam mogu pomoći razgovorom, savjetom, ali i običnim izlaskom ili zajedničkim trčanjem u parku. Ako se okružite ljudima koji vas cijene i poštuju, lakše ćete prepoznati one koji narušavaju vaš unutarnji mir i smanjiti količinu druženja s njima ili ih čak potpuno maknuti iz svoga života.

Zatražite pomoć kad vam zatreba

Sve nas povremeno preplave negativni osjećaji, nekad s razlogom, nekad i bez. Znamo se osjećati beznadno ili uznemireno, i upravo tada je jako važno da se ne libimo zatražiti pomoć kako bismo ponovno mogli normalno funkcionirati. Postoje razne grupe potpore, telefoni za psihološku pomoć, psiholozi, psihijatri, no prvi korak bi trebao biti odlazak liječniku opće prakse koji će vas znati uputiti na pravo mjesto.

Pravite pauze

Promjena mjesta boravka i usporavanje životnog ritma jako su dobre tehnike poboljšavanja stanja mentalnog zdravlja. Iskoristite pauzu na poslu za meditaciju, slušanje audio knjige, ili se jednostavno prepustite tišini i vlastitim mislima. Izleti na mjesta koja do sada još niste posjetili također imaju blagotvorno djelovanje na mentalno zdravlje pa se nastojte što češće zaputiti izvan prebivališta. 

Bavite se nečim u čemu ste dobri

Svi imamo hobije i aktivnosti u kojima do izražaja dolazi naša kreativnost i talent, bilo da se radi o crtanju, sportu, vrtlarenju ili rješavanju križaljki. Posvećivanje hobiju u kojem uživate smanjit će razinu stresa, ali će i podignuti vaše samopouzdanje jer ćete rezultate svoga rada moći vidjeti i uživati u njima. U trenucima dok ste posvećeni samo svom hobiju nemate ulogu oca, majke, brata, djeteta, zaposlenika – možete u tom vremenu biti samo vi.

Prihvatite sebe

Jako je važno prihvatiti da su ljudi različiti: neki odlično kuhaju, neki su šeprtljavi, neki su nadareni za matematiku, a neki pišu predivne stihove. Jako je važno i izrazito zdravo prihvatiti činjenicu da je svaka osoba na svijetu jedinstvena po svojoj osobnosti, talentima i načinu života. Kada shvatimo tu činjenicu, prestat ćemo se uspoređivati s drugima, prihvatiti sebe s manama i vrlinama, no i nagnati se da poradimo na stvarima za koje smatramo da trebaju poboljšanje i time si dodatno podignuti samopouzdanje.

Brinite se za druge

Koncept volontiranja u svijetu je raširena pojava, no kod nas ipak nije zaživjela u tolikoj mjeri. Pomaganje drugima daje nam osjećaj da smo potrebni, a ujedno i smanjuje fokus sa vlastitih problema te nam daje bolju sliku o sebi. Također imamo priliku vidjeti svijet iz drugog kuta od onog na kojeg smo navikli. Imati kućnog ljubimca također je vid brige za druge, a može nas i spojiti sa drugim ljudima i na taj način nam poboljšati društveni aspekt života.

 

Newsletter
Primajte besplatno preporuke i savjete o zdravom načinu života na svoj email